Wednesday, August 27, 2008

Persidangan Mahasiswa Islam Sedunia (PERMIS 08)

Madinah Nasr Kaherah 25 dan 26 Ogos 2008- Selama dua hari telah sempurnalah perjalanan program persidangan mahasiswa Islam sedunia (PERMIS) dengan tema Temukan Idea, Mendepani Massa yang di adakan buat julung-julung kalinya di bumi Mesir yang bertempat di dewan kristal sally mall Madinah Nasr Kaherah. Perasmian persidangan kali ini di rasmikan oleh penasihat Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) Ustaz Hafiz Mansor. Pada tahun 2007 program yang sama telah di jalankan di dewan solah kamil Kaherah, akan tetapi terbatas kepada mahasiswa Malaysia yang berada di timur tengah sahaja, iaitulah (PERMIT 07) ataupun persidangan mahasiswa islam timur tengah 2007.
____________________________________

Pada persidangan kali ini, pihak penganjur telah berjaya menjemput beberapa delegasi persatuan mahasiswa untuk membentangkan kertas kerja masing-masing pada hari selama persidangan berlangsung. Persatuan-persatuan mahasiswa yang dapat menghantar wakil ke persidangan tersebut antaranya ialah dari negara Jordan, Syria, United Kingdom, Yaman dan Morocco. Walaupun pada asalnya pihak penganjur iaitu PMRAM telah menjemput lagi 3 wakil persatuan mahasiswa dari Jepun, Britain dan Amerika Syarikat, akan tetapi atas masalah yang tidak dapat dielak kan persatuan mahasiswa dari negara-negara tersebut tidak dapat menghantar wakil mereka. Pun begitu, persidangan tetap dapat di teruskan dengan sempurna sehinggalah ke perasmian penutup program.

Antara tajuk-tajuk kertas kerja yang di bentangkan oleh setiap wakil delegasi termasuk dari Mesir sendiri ialah seperti berikut:

-Mesir: Teori Feqh I'tilaf.
-Syria: Tajdid Dalam Kesatuan Berfikir dan Bekerja.
-Jordan: Pemikiran Al-Qardhawi Dalam Memandu Kebangkitan Ummah
-Yaman: Menangani Gerakan Dan Mangsa Murtad.
-Morocco: Peranan Ulama' Dalam Mendepani Modenisasi Di Malaysia.
-United Kingdom: Pengukuhan Ekonomi Dan Kepentingan Kepada Gerakan Islam.

Persidangan yang berlangsung selama 2 hari agak menghangatkan suasana dewan hasil dari komitmen yang di berikan oleh setiap wakil delegasi dan peserta program. Daripada persidangan yang berlangsung selama 2 hari di Dewan Kristal Sally Mall Madinah Nasr Kaherah, maka wujud dan terhasillah resolusi Persidangan Mahasiswa Islam Sedunia 2008(PERMIT 08) yang akan menjadi panduan kepada setiap mahasiswa islam dalam menyampaikan dakwah dan memimpin masyarakat Malaysia ke arah sistem dan undang-undang yang bersuluhkan Deen Al-Islam yang melihat kemodenan dan ketamadunan itu perlu berjalan seiring dengan keperluan rohani, tidak hanya berdasarkan materialistik semata-mata.

Walaupun pendaftaran untuk bersidang bersama-sama delegasi yang hadir dikenakan sebanyak L.E 40.00 Pound egypt bagi setiap seorang, para peserta dari kalangan ikhwah dan akhwat dapat menunjukkan komentar dan reaksi yang amat baik dengan soalan-soalan dan cadangan yang bernas semasa sesi munaqasyah kertas kerja berlangsung. Perasmian penutup persidangan pada kali ini di rasmikan oleh Ustaz Asri selaku salah seorang badan penasihat Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) pada jam 5 petang waktu Mesir.Maka dengan rasminya berakhirlah persidangan yang penuh gilang-gemilang selama 2 hari berlangsungnya program tersebut. Persidangan yang berikutnya akan di jalankan pada tahun hadapan di tempat dan tarikh yang tidak dapat di ketahui lagi. Jangan lepaskan peluang untuk menyertainya pada tahun hadapan, isyaAllah tidak akan ada kerugian yang di dapati, malahan memperolehi manfaat yang amat banyak semasa dan selepas tamatnya bersidang. Wallahua'lam.

0 comments: