Tuesday, May 12, 2009

First thing first..

Salam sejahtera buat semua sahabat-sahabat yang acap kali singgah dan berlalu dengan mimik yang hampa atau hambar rasa saya semenjak dua bulan kebelakangan ini. Juga buat sahabat yang mungkin baru pertama kali singgah ke sini, ahlan wa sahlan saya ucapkan. Alhamdulillah, setelah hampir tiga bulan, ini postingan yang pertama saya berjaya terbitkan. Walaupun hal dan keadaan yang agak tergesa-gesa dalam mencari masa yang sesuai.

Sengaja saya letakkan title di atas sebegitu. Supaya kita dapat memahami dan berfikir apa yang lebih berhak kita utamakan dari apa yang berhak kita lakukan tetapi tidak diutamakan. Bukan maksud saya tidak diutamakan dengan meletakkan perkara yang tidak menjadi keutamaan di tempat yang ke dua. Sahabat sekalian sudah pun berada pada tahap minda kelas yang pertama, jadi jangan sempit kan pemikiran sahabat dalam kotak pandangan sahabat sahaja.

Secara jelasnya saya mengatakan, sehebat mana pun seseorang itu mengendalikan sesuatu hal, dia tetap berada dalam kelompok mereka yang gagal jika masih keliru dan kabur dalam mengutamakan apa yang wajib didahulukan. Walaupun wujud segelintir dikalangan kita berpegang dengan pendapat dan perinsip yang lebih kepada egois diri mengatakan tidak timbul masalah sekiranya pengalaman menjadi petunjuk dalam mendahulukan perkara yang bukan menjadi keutamaan di dahulukan.

Akhirnya mereka sendiri menyesal dengan pegangan sebegitu. Sudah terbukti sendiri dikalangan kita juga wujud simptom sedemikian. Di sini saya juga ingin menegaskan, salah jika kita meletakkan perkara yang tidak menjadi keutamaan pada tempat yang kedua seperti apa yang telah pun saya jelaskan diatas. Apa keadaan dan hal sekalipun ialah kita bijak mengatur masa dan keadaan yang sesuai dalam menjalani semua urusan kehidupan. Tidak kira samaada kita seorang anak, pelajar, pekerja, majikan, rakyat dan sebagainya, kita tetap tidak dapat lari dari fitrah manusia yang tidak mengambil berat akan setiap masa yang kita guna pakai setiap hari.

Akhirnya kita juga tergolong dalam hal mereka yang rugi dalam mengatur masa seperti yang telahpun disebut dalam surah Al-asr ayat yang pertama dan kedua. Wal iya zubillah.

0 comments: