Saturday, June 20, 2009

Selesai Imtihan

Bismillah wal hamdulillah

Segala pujian dan selaut kesyukuran dirafakkan buat Kekasih bagi hamba yang sentiasa berusaha menuju kepada redho dan cinta buat yang selayaknya dicinta Dia lah Tuhan pencipta sekalian yang lain dariNya serta selawat dan salam buat Rasul junjungan dan para sahabat serta ahli keluarga baginda.

Alhamdulillah akhirnya saya dan rakan-rakan yang lain telah selesai melepasi pasca imtihan tahun akhir di bumi shoubra tanpa menhadapi sebarang masalah dan musibah. Pengalaman dan pengajaran dari pasca imtihan ini amat bernilai sekali bagi kami yang bergelar mahasiswa tahun akhir di ardil kinanah penuh barokah ini.segala suka dan duka semasa melalui proses imtihan yang baru sahaja melabuhkan tirainya dua hari yang lepas amat memberikan impak yang besar kepada saya untuk diterjemahkan sebagai entri pembukaan saya selepas pasca imtihan yang lalu.

Ketika ini mungkin segelintir lagi azhari dan azhariah masih berjuang di dalam dunia imtihan mereka yang saya kira hanya berbaki satu atau dua madah sahaja lagi. Bittaufik saya ucapkan, moga kalian beroleh mumtaz saat natijah dikeluarkan kelak.

Satu hari selepas saya selesai imtihan syafawi, seorang rakan saya bertanya pada seorang yang saya kurang kenali dengan soalan sebegini.. "Enta boleh jawab ke semua soalan sheikh bagi kat enta tadi..?" soal rakan saya, "boleh jer.. senang je soalan sheikh bagi kat ana tadi.." Dia membalas dengan riak tenang dan bersahaja sambil melirikkan senyuman buat rakan saya yang bertanya.

Selepas selang beberapa minit dari perbualan mereka berakhir, terus saya berjumpa dengan sahabat yang di soal oleh rakan saya sebentar tadi. Selepas selesai taaruf ringkas dari saya dan rakan baru saya ini saya pun terus bertanya soalan yang sama kepada dia dan jawapan yang sama juga dia berikan kepada saya seperti jawapan kepada rakan saya yang bertanya tadi.

Cuma ada sedikit penambahan dialog selepas jawapan rakan baru saya berikan kepada sebentar tadi, "Tapi ana ternampak enta macam tak boleh jawab je soalan sheikh tadi..? kenapa enta cakap enta boleh jawab kat kawan ana mula-mula tadi.." Begini jawapannya, "Sebenarnya memang ana tak jawab semua pun soalan yang sheikh bagi kat ana tadi.. Dan soalan sheikh tu memang susah.. Dan bila keluar je dari bilik imtihan syafawi tadi, terus ana di soal dengan sahabat kita yang belum pun tiba gilirannya untuk disoal..Sebagai sahabat, ana tak mahu tengok sahabat ana takut dan gelabah bila masuk jumpa sheikh nanti bila ana bagi tahu cerita sebenar kat dia, sebagai ikatan ukhuwah dan ihtiram untuk sahabat la ana rase alangkah lebih baik ana naikkan semangat dia untuk menghadapi syafawi dengan tenang dan yakin bila tiba giliran dia nanti. bukankah itu lebih baik..?" Sambil lirik senyuman ikhlas dia lontarkan untuk saya.

Itulah jawapan yang saya dapat dan ia cukup untuk saya nilai rakan saya ini ialah seorang yang amat menghargai sebuah ikatan ukhuwah yang sesetengah daripada kita juga saya sendiri kurang mengambil cakna akan perkara tersebut.




Maka berakhirlah sudah satu sesi yang kiranya bagi saya ia adalah sesi kerehatan bagi seorang ahli jawatankuasa tertinggi di dalam Badan Kebajikan Anak Wilayah Persekutuan Mesir (BKAWM) sesi 2008/2009. Saya percaya pasti ada beberapa rakan yang berada di situasi yang sama juga akan bersetuju dengan saya. Bukan keluhan yang ingin saya bangkitkan disini apatah lagi cemuhan bila terpundaknya segala amanah yang diberi, cuma inilah diri juga insan lemah yang sentiasa mahukan pelajaran dari setiap kesilapan yang wujud setelah segala usaha untuk mengelakkan kesilapan itu berlaku.

1 comments:

pencinta nescafe said...

pundak??!! =)