Thursday, December 11, 2008

KeAkuan

'Aku sorang ketua yang bagus'
'Aku seorang yang rajin'
'Aku seorang AJK yang lakukan semua kerja'
'Aku pengarah yang berjaya'
'Aku mempunyai pandangan yang paling baik'
'Aku pandai dalam melakukan semua gerak kerja'
'Aku lebih pandai berkata-barkata dari orang lain'
'Aku lebih baik dari semua orang'

Apa yang kalian boleh tafsirkan daripada ungkapan yang diri cuba berikan diatas?? Terfikir sejenak, bila semua ungkapan ini diajukan kepada umum... Reaksi apakah yang akan wujud bagi yang mempunyai telinga yang mendengar?? Akal untuk berfikir?? Apakah disebalik semua ungkapan diatas terselindung niat suci yang tidak diketahui?? Atau sememangnya wujud niat kotor dengan helah dengki yang busuk..

Fitrah manusia, Tidak selalu melihat kepada niat baik atau buruk seseorang.. Tapi lebih kepada apa yang diungkap dan dibicarakan..
Ada segelintir suara disana mengatakan.."Jelas dan nyata niat seseorang dari ungkapan yang dibicara"

Diri tidak pandai dalam berkata-kata.
Tetapi diri pantang di hunjam dengan tuduhan membuta.
Tanpa dicari apa sebab dan puncanya.

KeAkuan, semua tahu dari mana asalnya..
Mengapa hendak merasakan tahu akan segalanya??
Sebabnya, "Aku orang lama.. Aku lebih baik dalam segala-galanya.." Apa mahmudah yang kalian lihat dari ungkapan berikut..

"Aku orang lama, tahu semuanya..
Kau orang baru, akur dan angguk semua bicaraku..
Cadangan dan pandangan aku itulah terbaik..
Jangan orang baru cuba mencebik..
Selain orang lama, semuanya aku lihat jelek.."

Kalian pandai berfikir..
Jangan buta kan pandangan dan pekakkan telinga..
Dari takut kan suara yang bergelar "LAMA"
Selagi kebenaran yang diri rasa bersama..
Jangan kau bongkak si orang lama..

0 comments: