Saturday, December 6, 2008

Terjemahkan pengalaman ke pengajaran

Hari jumaat lepas asar...

- Ke haiyyu asyir :-
  1. Ambil duit peruntukan program kat ydp.. (jumpa kat masjid walidain dan solat maghrib selepasnya)
  2. Ambil segala surat berkaitan program aidiladha.. (Kesilapan teknikal, surat tak dapat siap.. sedikit kecewa tapi ku maniskan muka)
  3. Hantar borang asrama dan cd writer di rumah pahang... (Tuan cd writer tak ada.. begitu juga yang bertanggungjawab menyimpan borang... Mujur ada juga seorang.. Senior lama)
- ke Roksi :-
  1. Bertolak dari asyir ke roksi dengan pengalaman yang pertama menaiki bas (Sebelum ni naik keretapi ayam jer dari ramsis)
  2. berkenalan dengan sahabat dari singapore dan indonesia selepas ditanyakan soalan bagaimana hendak ke roksi dari asyir.(Jawapannya... Semua tidak tahu dan Ngak tahu dong.. Dengan gembira terus menuju ke masjid untuk solat isyak dahulu.. Gembira sebab dapat kawan baru dengan bahasa yang berlainan)
  3. Berkenalan dengan mamat arab setelah menaiki bas dan menjanjikan akan turun bersama bila tiba di roksi nanti.(Tapi menghilangkan diri sebelum tiba ke tempat yang dituju.. )
  4. Dua orang pakcik perihatin membantu bila melihat gelagat anak melayu kesesatan.. ( "U bulih turun kt sini.. Dah sampai Roksi dah ni.." "Oh? Yea ker.. Thanks uncle.." dalam bahasa arab ammiyah..)
  5. Misi mencari kedai komputer.. (Tujuan utama nak beli printer...)
  6. dalam beberapa jam kemudian.. Masih tidak tercapai misi.. (Terbeli pendrive 8gig dan 4gig... lain di cari, lain di beli... )
  7. Keputusan terakhir... Beli lepas raya haji.. (Taukeh kedai cakap lepas raya ada yang murah.. Mungkin ada orang buat korban printer kot.. Mana tahu..)
  8. Penat.. Letih.. Pening... Bengang... Sesak... Misi gagal di selesaikan hari ni.. Pasti ada hikmah... (Apa hikmahnya?? Jeng,jeng, jeng.....)
  9. Kelaparan menyerang selepas melalui pelbagai situasi... Ternampak satu papan tanda menarik... Ditulis.. COOKDOOR... (Berlari-lari ke arah papan tanda tersebut... Dan menjerit.. Kami lapar!!!!.... *Dalam hati jer jeritan dan larian yang dimaksudkan*)
  10. Pizza seafood paling besar untuk dua orang.. Air dan kentang sekali jadi santapan dua anak melayu yang kelaparan... ( Tapi kami tetap tenang dan control macam orang yang tak lapar.. Adab kena jaga.. kn?)
  11. Selepas sejam proses menhabiskan pizza seafood dan makanan yang lain.. kami bergerak pulang.. Pulang dengan tidak tahu arah mana dan kemana hendak dituju.. Mahu tak mahu, terpaksa bertanya...( Terima kasih pakcik dan makcik penjual surat khabar malam...)
  12. 11.20pm tiba di ramsis dan terus turun ke platfrom perlepasan METRO... 10minit menuggu flight.. Akhirnya tiba jua... ( Niat balik nanti... nak siap2 dan terus tido.. sebab esok pagi kena ke asyir semula atas tujuan mesyuarat kali ke-2)
  13. 12.10am.. sampai rumah... Alhamdulillah... Segala penglaman hari ini akan ku simpan buat pengajaran di hari kemudian... Terima kasih teman....

0 comments: